Selasa, 25 Disember 2012


SYIAH


Bahasa Arab, Syiah (شيعة) bermaksud: Pengikut dan pembela seseorang.


Satu peristiwa berlaku ketika Abdullah bin Saba 'pernah sekali berjumpa dengan Saidina Ali bin Abi Talib: "Kamulah (Ali) kamulah (Tuhan), laludiulang-ulang beberapa kali, maka Saidina Ali berkata: Celakalah kamu (dengan perkataan itu), Saidina Ali bertanya : Siapakah aku yang sebenarnya? Lalu Abdullah bin Saba 'berkata lagi: Kamulah Allah!!! ".

Disebabkan perkataan tersebut, maka Saidina Ali telah memerintahkan menterinya untuk membakar golongan Syiah Saba'iah tersebut.


12 imam mereka adalah sebagaimana berikut:
1. Ali bin Abi Talib (al-Murtadha)
2. Hasan bin Ali (al-Mujtaba)
3. Husin bin Ali (al-Syahid)
4. Ali Zainal Abidin (al-Sajjad)
5. Muhammad (al-Baqir)
6. Ja'afar (al-Sadiq)
7. Musa (al-Kazim)
8. Ali (al-Redha)
9. Muhammad (al-Jawwad)
10. Ali (al-Hadi)
11. Hassan (al-Askari)
12. Muhammad (al-Mahdi al-Muntazor)


Bahasa Arab, Syiah (شيعة) bermaksud: Pengikut dan pembela seseorang.

Satu peristiwa berlaku ketika Abdullah bin Saba 'pernah sekali berjumpa dengan Saidina Ali bin Abi Talib: "Kamulah (Ali) kamulah (Tuhan), laludiulang-ulang beberapa kali, maka Saidina Ali berkata: Celakalah kamu (dengan perkataan itu), Saidina Ali bertanya : Siapakah aku yang sebenarnya? Lalu Abdullah bin Saba 'berkata lagi: Kamulah Allah!!! ".

Disebabkan perkataan tersebut, maka Saidina Ali telah memerintahkan menterinya untuk membakar golongan Syiah Saba'iah tersebut.


PUAK-PUAK DALAM SYIAH
1. Imamiah (الإمامية): Dikenali dengan Imamiah kerana menjadikan persoalan Imamah (melantik dan beriman kepada mereka) sebagai perkara Usul dalam agama yang wajib dipercayai. Ianya merupakan puak yang paling utama dalam Syiah.
Dinamakan juga sebagai al-Rafidah (الرافضة) kerana "ingkar dan menolak" kelayakan Abu Bakar, Umar dan Uthman sebagai Khalifah selepas kewafatan Rasulullah saw
Ianya dipanggil juga dengan nama Isna 'Asyariah (اثنى عشرية) kerana berpendapat bahawa 12 daripada imam-imam mereka maksum, sebagaimana Nabi Muhammad saw (Dijaga daripada melakukan dosa, lalai, lupa, tersalah dengan sengaja ataupun tidak sengaja).

Mereka berkata:

Kata Mereka: "Ali Lebih Dulu Masuk Syurga dari Nabi"
Kedustaan ​​demi tuduhan dan penghinaan demi penghinaan terhadap Rasulullah terus mereka lancarkan. Sikap berlebihan atas Ali juga terus mereka munculkan.
Kali ini kita akan saksikan sikap lancang mereka terhadap Rasulullah dan sikap berlebihan mereka terhadap Ali.
Ulama Syiah bernama Ibnu Babawaih Al-Qummi dalam kitabnya 'Ilalusy Syara-i' Hal.173 Bab: 137 meriwayatkan dengan sanadnya dari Ali bahawa Rasulullah berkata kepadanya: "Kamu orang pertama yang akan masuk syurga?" Aku pun bertanya, 'wahai Rasul, aku memasukinya sebelum engkau? 'Beliau menjawab: "Ya, anda adalah pemilik benderaku di akhirat sebagaimana kamu pemilik benderaku di dunia, dan pemegang bendera tentu berada di depan."
Membaca hadis diatas bagi yang tidak memahami kandungannya adalah biasa-biasa saja. Padahal, di dalamnya terdapat gangguan besar terhadap peribadi Rasul. Kerana didalam hadis yang sahih disebutkan bahawa beliau lah orang pertama yang akan memasuki syurga kemudian di ikuti oleh umatnya.

Penghinaan Syiah Terhadap Rasulullah dan Saidatina Fatimah
Pada beberapa edisi lalu telah kita sebutkan penghinaan Syiah terhadap Rasulullah dan Fatimah, iaitu kata mereka bahawa Rasulullah tidak tidur sampai mencium pipi Fathimah dan antara kedua-dua teteknya. Ternyata tidak hanya sampai di situ, At-Tabrizi Al-Ansari dalam kitabnya Al-Lum'atul Baidha 'Hal.235 menambah: "Dan Rasulullah Shallallahu' alaihi wa Sallam mengusap-usapkan wajahnya di antara kedua-dua payudara Fathimah disetiap siang dan malam , juga menciuminya dan berlezat-lazat ketika menciuminya. Atas dasar ini, ia (Fatimah) disebut Raihana diri nabi Shallallahu 'alaihi wa Sallam .... "

Kata Mereka: "'Aisyah Adalah Keldai Betina Kecil"
Seorang Syaikh Syiah berkata dalam ucapannya:
"Mengapa 'Aisyah digelar Al-Hamra/Humaira ..."
Katanya: Humaira adalah isim tashgir dari himara (keldai betina kecil).
Na'udzubillah, isteri tercinta Rasulullah Shallallahu 'alaihi wa Sallam diejek seperti itu, mana adab mereka terhadap Rasulullah!
Seaindainyalah ada orang yang mengatakan bahawa isteri mereka adalah keldai, tentu mereka akan marah. Lalu bagaimana mungkin celahan hina ini mereka tujukan kepada isteri Rasulullah, makhluk termulia disisi Rabbul 'alamin


Golongan ini digelarkan dengan nama al-Batiniah (الباطنية) kerana mereka berkata :



“Syariat Allah itu ada lahir dan batinnya, begitu juga dengan ayat-ayat al-Quran dan hadis-hadis Nabi Muhammad’’

Mereka menggunakan kaedah takwil sebagai manhaj utama menyebarkan fahaman ini.  

Sebagai contoh :

“Sesiapa yang mengetahui makna hakikat ibadah, gugur fardu ibadah daripadanya”. Ini diambil daripada Firman Allah dalam Surah al-Hijr, ayat 99 berbunyi :“Sembahlah Tuhanmu sehingga kamu yakin.”

SYI'AH MENGHALALKAN ZINA

Jika kaum muslimin mempunyai pandangan bahawa perkahwinan yang sah menurut syariat Islam merupakan jalan untuk menjaga kesucian harga diri mereka, maka kaum Syi'ah Rafidhah mempunyai pandangan lain. Perzinaan justeru mempunyai kedudukan tersendiri di dalam kehidupan masyarakat mereka. Bagaimana tidak, perzinaan tersebut mereka kemas dengan nama agama iaitu nikah mut'ah. Tentu saja mereka tidak redha kalau nikah mut'ah disejajarkan dengan perzinaan yang memang benar-benar diharamkan Allah 'azza wa jalla dan Rasul-Nya sallallahu' alaihi wa sallam. Kenyataan-lah yang akan membuktikan hakikat nikah mut'ah ala Syiah Rafidhah.

Definisi Nikah Mut'ah
Nikah mut'ah adalah sebuah bentuk perkahwinan yang terhad dengan perjanjian masa dan upah tertentu tanpa memperhatikan perwalian dan saksi, untuk kemudian berlaku perceraian apabila telah habis masa kontraknya tanpa berkaitan undang-undang perceraian dan warisan. (Syarh Shahih Muslim hadis no. 1404 karya An-Nawawi dengan beberapa tambahan)

Hukum Nikah Mut'ah
Pada awal tegaknya agama Islam nikah mut'ah dibenarkan oleh Rasulullah shallallahu 'alaihi wa sallam di dalam beberapa sabdanya, di antaranya hadis Jabir bin Abdillah radhiyallahu' anhu dan Salamah bin Al-Akwa 'radhiyallahu' anhu: "Bahawa Rasulullah shallallahu 'alaihi wa sallam pernah menemui kami kemudian membenarkan kami untuk melakukan nikah mut'ah. "(HR. Muslim)

Al-Imam Al-Muzani rahimahullah berkata: "Telah sah bahawa nikah mut'ah dulu pernah dibenarkan pada awal-awal Islam. Kemudian datang hadis-hadis yang sahih bahawa nikah tersebut tidak dibenarkan lagi. Perjanjian ulama telah menyatakan keharaman nikah tersebut." ( Syarh Shahih Muslim hadis no. 1404 karya An-Nawawi)

Dan beliau shallallahu 'alaihi wa sallam bersabda: "Wahai manusia! Sesungguhnya aku dulu pernah mengizinkan kamu untuk melakukan nikah mut'ah. Namun sekarang Allah' azza wa jalla telah mengharamkan nikah tersebut sampai hari kiamat." (HR. Muslim)

Adapun nikah mut'ah yang pernah dilakukan beberapa sahabat di zaman kekhalifahan Abu Bakr radhiyallahu 'anhu dan Umar radhiyallahu' anhu, maka hal itu disebabkan mereka belum mendengar berita tentang diharamkannya nikah mut'ah selama-lamanya. (Syarh Shahih Muslim hadis no. 1405 karya An-Nawawi)

Gambaran Nikah Mut'ah di zaman Rasulullah shallallahu 'alaihi wa sallam
Di dalam beberapa riwayat yang sah daripada Nabi shallallahu 'alaihi wa sallam, jelas sekali gambaran nikah mut'ah yang dulu pernah dilakukan para sahabat radhiyallahu' anhum. Gambaran tersebut dapat diperinci sebagai berikut:

1. Dilakukan pada saat mengadakan safar (perjalanan) yang berat seperti perang, bukan ketika seseorang menetap pada suatu tempat. (HR. Muslim hadis no. 1404)

2. Tidak ada isteri atau budak wanita yang ikut dalam perjalanan tersebut. (HR. Bukhari no. 5116 dan Muslim no. 1404)

3. Jangka waktu nikah mut'ah hanya 3 hari saja. (HR. Bukhari no. 5119
dan Muslim no. 1405)
4. Keadaan para pasukan sangat kecemasan untuk melakukan nikah tersebut sebagaimana mendesaknya seorang muslim memakan bangkai, darah dan daging babi untuk mempertahankan hidupnya. (HR. Muslim no. 1406)

Nikah Mut'ah menurut Tinjauan Syiah Rafidhah
Dua kesalahan besar telah dilakukan kaum Syi'ah Rafidhah ketika memberikan tinjauan tentang nikah mut'ah. Dua kesalahan tersebut adalah:

A. Penghalalan Nikah Mut'ah yang Telah Diharamkan oleh Allah dan Rasul-Nya

Bentuk penghalalan mereka nampak dari kedudukan nikah mut'ah itu sendiri di kalangan mereka. Ash-Shaduq di dalam kitab Man Laa Yahdhuruhul Faqih dari Ash-Shadiq berkata: "Sesungguhnya nikah mut'ah itu adalah agamaku dan agama pendahuluku. Barangsiapa mengamalkannya maka dia telah mengamalkan agama kami. Sedangkan barangsiapa mengingkarinya maka dia telah mengingkari agama kami dan meyakini selain agama kami. "

Di dalam laman yang sama, Ash-Shaduq mengatakan bahawa Abu Abdillah pernah ditanya: "Apakah nikah mut'ah itu mempunyai pahala?" Maka beliau menjawab: "Apabila dia mengharapkan wajah Allah (ikhlas), maka tidaklah dia membicarakan keutamaan nikah tersebut kecuali Allah tulis baginya satu kebaikan. Apabila dia mula mendekatinya maka Allah ampuni dosanya. Apabila dia telah mandi (dari berjima 'ketika nikah mut'ah , pen) maka Allah ampunkan dosanya sebanyak air yang mengalir pada rambutnya. "

Bahkan As-Sayyid Fathullah Al Kasyaani di dalam Tafsir Manhajish Shadiqiin 2/493 melecehkan kedudukan para imam mereka sendiri ketika berdusta atas nama Nabi shallallahu 'alaihi wa sallam, bahawa beliau bersabda: "Barangsiapa melakukan nikah mut'ah satu kali maka darjatnya seperti Al- Husain, sesiapa melakukannya dua kali maka darjatnya seperti Al-Hasan, barangsiapa melakukannya tiga kali maka darjatnya seperti Ali radhiyallahu 'anhu, dan barangsiapa melakukannya sebanyak empat kali maka darjatnya seperti aku. "

B. Betapa Keji dan Kotor Gambaran Nikah Mut'ah Ala Syiah Rafidhah

1. Akad nikah
Di dalam Al-Furu 'Minal Kafi 5/455 karya Al-Kulaini, dia menyatakan bahawa Ja'far Ash-Shadiq pernah ditanya seseorang: "Apa yang aku katakan kepada dia (wanita yang akan dinikahi, pen) bila aku telah berduaan dengannya? " maka beliau menjawab: "Engkau katakan: Aku menikahimu secara mut'ah berdasarkan Kitabullah dan Sunnah Nabi-Nya, namun engkau tidak mendapatkan warisan dariku dan tidak pula memberikan warisan apapun kepadaku selama sehari atau setahun dengan upah bernilai dirham demikian dan demikian." Engkau sebutkan jumlah gaji yang telah dipersetujui baik sedikit mahupun banyak. "Apabila wanita tersebut berkata:" Ya "bererti dia telah redha dan halal bagi si lelaki untuk menggaulinya. (Al-Mut'ah Wa Atsaruha Fil-Ishlahil Ijtima'i hal. 28-29 dan 31)

2. Tanpa disertai wali si wanita
Sebagaimana Ja'far Ash-Shadiq berkata: "Tidak apa-apa menikahi seorang wanita yang masih perawan bila dia redha walaupun tanpa izin kedua orang tuanya." (Tahdzibul Ahkam 7/254)

3. Tanpa disertai saksi (Al-Furu 'Minal Kafi 5/249)

4. Dengan siapa saja nikah mut'ah boleh dilakukan?
Seorang lelaki boleh melakukan nikah mut'ah dengan:
- Wanita Majusi. (Tahdzibul Ahkam 7/254)
- Wanita Nashara dan Yahudi. (Kitabu Syara'i'il Islam hal. 184)
- Wanita pelacur. (Tahdzibul Ahkam 7/253)
- Wanita penzina. (Tahriirul Wasilah hal. 292 karya Al-Khumaini)
- Wanita sepersusuan. (Tahriirul Wasilah 2/241 karya Al-Khumaini)
- Wanita yang telah bersuami. (Tahdzibul Ahkam 7/253)
- Isterinya sendiri atau budak wanitanya yang telah digauli. (Al-Ibtishar
3/144)
- Wanita Hasyimiyah atau Ahlul Bait. (Tahdzibul Ahkam 7/272)
- Sesama lelaki yang dikenali dengan homoseks. (Lillahi ... Tsumma Lit-Tarikh hal. 54)

5. Batas usia wanita yang dimut'ah
Dibenarkan bagi seorang lelaki untuk menjalani nikah mut'ah dengan seorang wanita walaupun masih berusia sepuluh tahun atau bahkan kurang dari itu. (Tahdzibul Ahkam 7/255 dan Lillahi ... Tsumma Lit-Tarikh hal. 37)

6. Jumlah wanita yang dimut'ah
Kaum Rafidhah mengatakan dengan dusta atas nama Abu Ja'far bahawa beliau membenarkan seorang lelaki berkahwin walaupun dengan seribu wanita kerana wanita-wanita tersebut adalah wanita-wanita upahan. (Al-Ibtishar 3/147)

7. Nilai upah
Adapun nilai upah ketika melakukan nikah mut'ah telah diriwayatkan dari Abu Ja'far dan puteranya, Ja'far iaitu sebanyak satu dirham atau lebih, gandum, makanan pokok, tepung, tepung gandum, atau kurma sebanyak satu telapak tangan. (Al-Furu 'Minal Kafi 5/457 dan Tahdzibul Ahkam 7/260)

8. Berapa kali seorang lelaki melakukan nikah mut'ah dengan seorang wanita?
Boleh bagi seorang lelaki untuk melakukan mut'ah dengan seorang wanita berkali-kali. (Al-Furu 'Minal Kafi 5/460-461)

9. Bolehkah seorang suami meminjamkan isteri atau budak wanitanya kepada orang lain?
Kaum Syi'ah Rafidhah membolehkan adanya perbuatan tersebut dengan dua model:

a. Bila seorang suami ingin membuat perjalanan, maka dia menitipkan isteri atau budak wanitanya kepada tetangga, kawannya, atau siapa sahaja yang dia pilih. Dia membenarkan isteri atau budak wanitanya tersebut diperlakukan sesuka hatinya selama suami tadi bergerak. Alasannya agar isteri atau budak wanitanya tersebut tidak berzina sehingga dia tenang selama di perjalanan!!!

b. Bila seseorang kedatangan tetamu maka orang tersebut boleh meminjamkan isteri atau budak wanitanya kepada tetamu tersebut untuk diperlakukan sesuka hatinya selama bertamu. Itu semua dalam rangka memuliakan tetamu!!!
(Lillahi ... Tsumma Lit-Tarikh hal. 47)

10. Nikah mut'ah hanya berlaku bagi wanita-wanita awam. Adapun wanita-wanita milik para pemimpin (sayyid) Syi'ah Rafidhah tidak boleh dinikahi secara mut'ah. (Lillahi ... Tsumma Lit-Tarikh hal. 37-38)

11. Dibenarkan seorang lelaki menikahi seorang wanita bersama ibunya, saudara kandungnya, atau saudaranya dalam keadaan lelaki tadi tidak mengetahui adanya hubungan kekerabatan di antara wanita tadi. (Lillahi ... Tsumma Lit-Tarikh hal. 44)

12. Sebagaimana mereka membolehkan digaulinya seorang wanita oleh sekian orang lelaki secara bergilir-gilir. Bahkan, di masa Al-'Allamah Al-Alusi ada pasar mut'ah, yang dipersiapkan padanya para wanita dengan ditemani para penjaganya (germo). (Lihat Kitab Shobbul Adzab hal. 239)
Ali bin Abi Talib radhiyallahu 'anhu Menentang Nikah Mut'ah
Para pembaca, bila kita renungkan dengan teliti hakikat nikah mut'ah ini, maka tidaklah berbeza dengan amalan / transaksi yang berlaku di tempat-tempat penempatan. Oleh kerana itu di dalam Shahih Al-Bukhari dan Shahih Muslim diriwayatkan tentang penentangan Ali bin Abi Talib radhiyallahu 'anhu-yang ditahbiskan kaum Syi'ah Rafidhah sebagai imam mereka-terhadap nikah mut'ah. Beliau radhiyallahu 'anhu berkata: "Sesungguhnya Nabi shallallahu' alaihi wa sallam telah melarang nikah mut'ah dan daging keldai peliharaan pada saat perang Khaibar." Beliau (Ali radhiyallahu 'anhu) juga mengatakan bahawa hukum bolehnya nikah mut'ah telah dimansukh atau dihapuskan sebagaimana di dalam Shahih Al-Bukhari hadis no. 5119.

                                                                                                                Wallahu a'lam

Tiada ulasan:

Catat Ulasan