SYIAH
Bahasa Arab, Syiah (شيعة) bermaksud: Pengikut dan pembela seseorang.
Satu peristiwa berlaku ketika Abdullah bin Saba 'pernah sekali berjumpa dengan Saidina Ali bin Abi Talib: "Kamulah (Ali) kamulah (Tuhan), laludiulang-ulang beberapa kali, maka Saidina Ali berkata: Celakalah kamu (dengan perkataan itu), Saidina Ali bertanya : Siapakah aku yang sebenarnya? Lalu Abdullah bin Saba 'berkata lagi: Kamulah Allah!!! ".
Disebabkan perkataan tersebut, maka Saidina Ali telah memerintahkan menterinya untuk membakar golongan Syiah Saba'iah tersebut.
Bahasa Arab, Syiah (شيعة) bermaksud: Pengikut dan pembela seseorang.
Satu peristiwa berlaku ketika Abdullah bin Saba 'pernah sekali berjumpa dengan Saidina Ali bin Abi Talib: "Kamulah (Ali) kamulah (Tuhan), laludiulang-ulang beberapa kali, maka Saidina Ali berkata: Celakalah kamu (dengan perkataan itu), Saidina Ali bertanya : Siapakah aku yang sebenarnya? Lalu Abdullah bin Saba 'berkata lagi: Kamulah Allah!!! ".
Disebabkan perkataan tersebut, maka Saidina Ali telah memerintahkan menterinya untuk membakar golongan Syiah Saba'iah tersebut.
12
imam mereka adalah sebagaimana berikut:
1.
Ali bin Abi Talib (al-Murtadha)
2.
Hasan bin Ali (al-Mujtaba)
3.
Husin bin Ali (al-Syahid)
4.
Ali Zainal Abidin (al-Sajjad)
5.
Muhammad (al-Baqir)
6.
Ja'afar (al-Sadiq)
7.
Musa (al-Kazim)
8.
Ali (al-Redha)
9.
Muhammad (al-Jawwad)
10.
Ali (al-Hadi)
11.
Hassan (al-Askari)
12.
Muhammad (al-Mahdi al-Muntazor)
Bahasa
Arab, Syiah (شيعة) bermaksud:
Pengikut dan pembela seseorang.
Satu peristiwa berlaku ketika Abdullah bin Saba 'pernah sekali berjumpa dengan Saidina Ali bin Abi Talib: "Kamulah (Ali) kamulah (Tuhan), laludiulang-ulang beberapa kali, maka Saidina Ali berkata: Celakalah kamu (dengan perkataan itu), Saidina Ali bertanya : Siapakah aku yang sebenarnya? Lalu Abdullah bin Saba 'berkata lagi: Kamulah Allah!!! ".
Disebabkan perkataan tersebut, maka Saidina Ali telah memerintahkan menterinya untuk membakar golongan Syiah Saba'iah tersebut.
PUAK-PUAK
DALAM SYIAH
1.
Imamiah (الإمامية): Dikenali dengan
Imamiah kerana menjadikan persoalan Imamah (melantik dan beriman kepada mereka)
sebagai perkara Usul dalam agama yang wajib dipercayai. Ianya merupakan puak
yang paling utama dalam Syiah.
Dinamakan
juga sebagai al-Rafidah (الرافضة) kerana
"ingkar dan menolak" kelayakan Abu Bakar, Umar dan Uthman sebagai
Khalifah selepas kewafatan Rasulullah saw
Ianya
dipanggil juga dengan nama Isna 'Asyariah (اثنى عشرية) kerana berpendapat bahawa 12 daripada
imam-imam mereka maksum, sebagaimana Nabi Muhammad saw (Dijaga daripada
melakukan dosa, lalai, lupa, tersalah dengan sengaja ataupun tidak sengaja).
Mereka
berkata:
Kata
Mereka: "Ali Lebih Dulu Masuk Syurga dari Nabi"
Kedustaan
demi tuduhan dan penghinaan demi penghinaan
terhadap Rasulullah terus mereka lancarkan. Sikap berlebihan atas Ali juga
terus mereka munculkan.
Kali
ini kita akan saksikan sikap lancang mereka terhadap Rasulullah dan sikap
berlebihan mereka terhadap Ali.
Ulama
Syiah bernama Ibnu Babawaih Al-Qummi dalam kitabnya 'Ilalusy Syara-i' Hal.173
Bab: 137 meriwayatkan dengan sanadnya dari Ali bahawa Rasulullah berkata
kepadanya: "Kamu orang pertama yang akan masuk syurga?" Aku pun
bertanya, 'wahai Rasul, aku memasukinya sebelum engkau? 'Beliau menjawab:
"Ya, anda adalah pemilik benderaku di akhirat sebagaimana kamu pemilik
benderaku di dunia, dan pemegang bendera tentu berada di depan."
Membaca
hadis diatas bagi yang tidak memahami kandungannya adalah biasa-biasa saja.
Padahal, di dalamnya terdapat gangguan besar terhadap peribadi Rasul. Kerana
didalam hadis yang sahih disebutkan bahawa beliau lah orang pertama yang akan
memasuki syurga kemudian di ikuti oleh umatnya.
Penghinaan
Syiah Terhadap Rasulullah dan Saidatina Fatimah
Pada
beberapa edisi lalu telah kita sebutkan penghinaan Syiah terhadap Rasulullah
dan Fatimah, iaitu kata mereka bahawa Rasulullah tidak tidur sampai mencium
pipi Fathimah dan antara kedua-dua teteknya. Ternyata tidak hanya sampai di
situ, At-Tabrizi Al-Ansari dalam kitabnya Al-Lum'atul Baidha 'Hal.235 menambah:
"Dan Rasulullah Shallallahu' alaihi wa Sallam mengusap-usapkan wajahnya di
antara kedua-dua payudara Fathimah disetiap siang dan malam , juga menciuminya
dan berlezat-lazat ketika menciuminya. Atas dasar ini, ia (Fatimah) disebut
Raihana diri nabi Shallallahu 'alaihi wa Sallam .... "
Kata
Mereka: "'Aisyah Adalah Keldai Betina Kecil"
Seorang
Syaikh Syiah berkata dalam ucapannya:
"Mengapa
'Aisyah digelar Al-Hamra/Humaira ..."
Katanya:
Humaira adalah isim tashgir dari himara (keldai betina kecil).
Na'udzubillah,
isteri tercinta Rasulullah Shallallahu 'alaihi wa Sallam diejek seperti itu,
mana adab mereka terhadap Rasulullah!
Seaindainyalah
ada orang yang mengatakan bahawa isteri mereka adalah keldai, tentu mereka akan
marah. Lalu bagaimana mungkin celahan hina ini mereka tujukan kepada isteri
Rasulullah, makhluk termulia disisi Rabbul 'alamin
“Syariat Allah itu ada lahir dan batinnya, begitu juga dengan ayat-ayat al-Quran dan hadis-hadis Nabi Muhammad’’
Golongan ini digelarkan dengan nama al-Batiniah (الباطنية) kerana mereka berkata :
“Syariat Allah itu ada lahir dan batinnya, begitu juga dengan ayat-ayat al-Quran dan hadis-hadis Nabi Muhammad’’
Sebagai contoh :
“Sesiapa yang mengetahui makna hakikat ibadah, gugur
fardu ibadah daripadanya”. Ini diambil daripada Firman Allah dalam
Surah al-Hijr, ayat 99 berbunyi :“Sembahlah Tuhanmu sehingga kamu yakin.”
SYI'AH
MENGHALALKAN ZINA
Jika
kaum muslimin mempunyai pandangan bahawa perkahwinan yang sah menurut syariat
Islam merupakan jalan untuk menjaga kesucian harga diri mereka, maka kaum
Syi'ah Rafidhah mempunyai pandangan lain. Perzinaan justeru mempunyai kedudukan
tersendiri di dalam kehidupan masyarakat mereka. Bagaimana tidak, perzinaan tersebut
mereka kemas dengan nama agama iaitu nikah mut'ah. Tentu saja mereka tidak
redha kalau nikah mut'ah disejajarkan dengan perzinaan yang memang benar-benar
diharamkan Allah 'azza wa jalla dan Rasul-Nya sallallahu' alaihi wa sallam.
Kenyataan-lah yang akan membuktikan hakikat nikah mut'ah ala Syiah Rafidhah.
Definisi Nikah Mut'ah
Nikah
mut'ah adalah sebuah bentuk perkahwinan yang terhad dengan perjanjian masa dan
upah tertentu tanpa memperhatikan perwalian dan saksi, untuk kemudian berlaku
perceraian apabila telah habis masa kontraknya tanpa berkaitan undang-undang
perceraian dan warisan. (Syarh Shahih Muslim hadis no. 1404 karya An-Nawawi
dengan beberapa tambahan)
Hukum
Nikah Mut'ah
Pada
awal tegaknya agama Islam nikah mut'ah dibenarkan oleh Rasulullah shallallahu
'alaihi wa sallam di dalam beberapa sabdanya, di antaranya hadis Jabir bin
Abdillah radhiyallahu' anhu dan Salamah bin Al-Akwa 'radhiyallahu' anhu:
"Bahawa Rasulullah shallallahu 'alaihi wa sallam pernah menemui kami
kemudian membenarkan kami untuk melakukan nikah mut'ah. "(HR. Muslim)
Al-Imam
Al-Muzani rahimahullah berkata: "Telah sah bahawa nikah mut'ah dulu pernah
dibenarkan pada awal-awal Islam. Kemudian datang hadis-hadis yang sahih bahawa
nikah tersebut tidak dibenarkan lagi. Perjanjian ulama telah menyatakan
keharaman nikah tersebut." ( Syarh Shahih Muslim hadis no. 1404 karya
An-Nawawi)
Dan
beliau shallallahu 'alaihi wa sallam bersabda: "Wahai manusia!
Sesungguhnya aku dulu pernah mengizinkan kamu untuk melakukan nikah mut'ah.
Namun sekarang Allah' azza wa jalla telah mengharamkan nikah tersebut sampai
hari kiamat." (HR. Muslim)
Adapun
nikah mut'ah yang pernah dilakukan beberapa sahabat di zaman kekhalifahan Abu
Bakr radhiyallahu 'anhu dan Umar radhiyallahu' anhu, maka hal itu disebabkan mereka
belum mendengar berita tentang diharamkannya nikah mut'ah selama-lamanya.
(Syarh Shahih Muslim hadis no. 1405 karya An-Nawawi)
Gambaran
Nikah Mut'ah di zaman Rasulullah shallallahu 'alaihi wa sallam
Di
dalam beberapa riwayat yang sah daripada Nabi shallallahu 'alaihi wa sallam,
jelas sekali gambaran nikah mut'ah yang dulu pernah dilakukan para sahabat
radhiyallahu' anhum. Gambaran tersebut dapat diperinci sebagai berikut:
1.
Dilakukan pada saat mengadakan safar (perjalanan) yang berat seperti perang,
bukan ketika seseorang menetap pada suatu tempat. (HR. Muslim hadis no. 1404)
2.
Tidak ada isteri atau budak wanita yang ikut dalam perjalanan tersebut. (HR.
Bukhari no. 5116 dan Muslim no. 1404)
3.
Jangka waktu nikah mut'ah hanya 3 hari saja. (HR. Bukhari no. 5119
dan
Muslim no. 1405)
4.
Keadaan para pasukan sangat kecemasan untuk melakukan nikah tersebut
sebagaimana mendesaknya seorang muslim memakan bangkai, darah dan daging babi
untuk mempertahankan hidupnya. (HR. Muslim no. 1406)
Nikah
Mut'ah menurut Tinjauan Syiah Rafidhah
Dua
kesalahan besar telah dilakukan kaum Syi'ah Rafidhah ketika memberikan tinjauan
tentang nikah mut'ah. Dua kesalahan tersebut adalah:
A.
Penghalalan Nikah Mut'ah yang Telah Diharamkan oleh Allah dan Rasul-Nya
Bentuk
penghalalan mereka nampak dari kedudukan nikah mut'ah itu sendiri di kalangan
mereka. Ash-Shaduq di dalam kitab Man Laa Yahdhuruhul Faqih dari Ash-Shadiq
berkata: "Sesungguhnya nikah mut'ah itu adalah agamaku dan agama
pendahuluku. Barangsiapa mengamalkannya maka dia telah mengamalkan agama kami.
Sedangkan barangsiapa mengingkarinya maka dia telah mengingkari agama kami dan
meyakini selain agama kami. "
Di
dalam laman yang sama, Ash-Shaduq mengatakan bahawa Abu Abdillah pernah
ditanya: "Apakah nikah mut'ah itu mempunyai pahala?" Maka beliau
menjawab: "Apabila dia mengharapkan wajah Allah (ikhlas), maka tidaklah
dia membicarakan keutamaan nikah tersebut kecuali Allah tulis baginya satu
kebaikan. Apabila dia mula mendekatinya maka Allah ampuni dosanya. Apabila dia
telah mandi (dari berjima 'ketika nikah mut'ah , pen) maka Allah ampunkan
dosanya sebanyak air yang mengalir pada rambutnya. "
Bahkan
As-Sayyid Fathullah Al Kasyaani di dalam Tafsir Manhajish Shadiqiin 2/493
melecehkan kedudukan para imam mereka sendiri ketika berdusta atas nama Nabi
shallallahu 'alaihi wa sallam, bahawa beliau bersabda: "Barangsiapa
melakukan nikah mut'ah satu kali maka darjatnya seperti Al- Husain, sesiapa
melakukannya dua kali maka darjatnya seperti Al-Hasan, barangsiapa melakukannya
tiga kali maka darjatnya seperti Ali radhiyallahu 'anhu, dan barangsiapa
melakukannya sebanyak empat kali maka darjatnya seperti aku. "
B.
Betapa Keji dan Kotor Gambaran Nikah Mut'ah Ala Syiah Rafidhah
1.
Akad nikah
Di
dalam Al-Furu 'Minal Kafi 5/455 karya Al-Kulaini, dia menyatakan bahawa Ja'far
Ash-Shadiq pernah ditanya seseorang: "Apa yang aku katakan kepada dia
(wanita yang akan dinikahi, pen) bila aku telah berduaan dengannya? " maka
beliau menjawab: "Engkau katakan: Aku menikahimu secara mut'ah berdasarkan
Kitabullah dan Sunnah Nabi-Nya, namun engkau tidak mendapatkan warisan dariku
dan tidak pula memberikan warisan apapun kepadaku selama sehari atau setahun
dengan upah bernilai dirham demikian dan demikian." Engkau sebutkan jumlah
gaji yang telah dipersetujui baik sedikit mahupun banyak. "Apabila wanita
tersebut berkata:" Ya "bererti dia telah redha dan halal bagi si
lelaki untuk menggaulinya. (Al-Mut'ah Wa Atsaruha Fil-Ishlahil Ijtima'i hal.
28-29 dan 31)
2.
Tanpa disertai wali si wanita
Sebagaimana
Ja'far Ash-Shadiq berkata: "Tidak apa-apa menikahi seorang wanita yang
masih perawan bila dia redha walaupun tanpa izin kedua orang tuanya."
(Tahdzibul Ahkam 7/254)
3.
Tanpa disertai saksi (Al-Furu 'Minal Kafi 5/249)
4.
Dengan siapa saja nikah mut'ah boleh dilakukan?
Seorang
lelaki boleh melakukan nikah mut'ah dengan:
-
Wanita Majusi. (Tahdzibul Ahkam 7/254)
-
Wanita Nashara dan Yahudi. (Kitabu Syara'i'il Islam hal. 184)
-
Wanita pelacur. (Tahdzibul Ahkam 7/253)
-
Wanita penzina. (Tahriirul Wasilah hal. 292 karya Al-Khumaini)
-
Wanita sepersusuan. (Tahriirul Wasilah 2/241 karya Al-Khumaini)
-
Wanita yang telah bersuami. (Tahdzibul Ahkam 7/253)
-
Isterinya sendiri atau budak wanitanya yang telah digauli. (Al-Ibtishar
3/144)
-
Wanita Hasyimiyah atau Ahlul Bait. (Tahdzibul Ahkam 7/272)
-
Sesama lelaki yang dikenali dengan homoseks. (Lillahi ... Tsumma Lit-Tarikh
hal. 54)
5.
Batas usia wanita yang dimut'ah
Dibenarkan
bagi seorang lelaki untuk menjalani nikah mut'ah dengan seorang wanita walaupun
masih berusia sepuluh tahun atau bahkan kurang dari itu. (Tahdzibul Ahkam 7/255
dan Lillahi ... Tsumma Lit-Tarikh hal. 37)
6.
Jumlah wanita yang dimut'ah
Kaum
Rafidhah mengatakan dengan dusta atas nama Abu Ja'far bahawa beliau membenarkan
seorang lelaki berkahwin walaupun dengan seribu wanita kerana wanita-wanita
tersebut adalah wanita-wanita upahan. (Al-Ibtishar 3/147)
7.
Nilai upah
Adapun
nilai upah ketika melakukan nikah mut'ah telah diriwayatkan dari Abu Ja'far dan
puteranya, Ja'far iaitu sebanyak satu dirham atau lebih, gandum, makanan pokok,
tepung, tepung gandum, atau kurma sebanyak satu telapak tangan. (Al-Furu 'Minal
Kafi 5/457 dan Tahdzibul Ahkam 7/260)
8.
Berapa kali seorang lelaki melakukan nikah mut'ah dengan seorang wanita?
Boleh
bagi seorang lelaki untuk melakukan mut'ah dengan seorang wanita berkali-kali.
(Al-Furu 'Minal Kafi 5/460-461)
9.
Bolehkah seorang suami meminjamkan isteri atau budak wanitanya kepada orang
lain?
Kaum
Syi'ah Rafidhah membolehkan adanya perbuatan tersebut dengan dua model:
a.
Bila seorang suami ingin membuat perjalanan, maka dia menitipkan isteri atau
budak wanitanya kepada tetangga, kawannya, atau siapa sahaja yang dia pilih.
Dia membenarkan isteri atau budak wanitanya tersebut diperlakukan sesuka
hatinya selama suami tadi bergerak. Alasannya agar isteri atau budak wanitanya
tersebut tidak berzina sehingga dia tenang selama di perjalanan!!!
b.
Bila seseorang kedatangan tetamu maka orang tersebut boleh meminjamkan isteri
atau budak wanitanya kepada tetamu tersebut untuk diperlakukan sesuka hatinya
selama bertamu. Itu semua dalam rangka memuliakan tetamu!!!
(Lillahi
... Tsumma Lit-Tarikh hal. 47)
10.
Nikah mut'ah hanya berlaku bagi wanita-wanita awam. Adapun wanita-wanita milik
para pemimpin (sayyid) Syi'ah Rafidhah tidak boleh dinikahi secara mut'ah.
(Lillahi ... Tsumma Lit-Tarikh hal. 37-38)
11.
Dibenarkan seorang lelaki menikahi seorang wanita bersama ibunya, saudara
kandungnya, atau saudaranya dalam keadaan lelaki tadi tidak mengetahui adanya
hubungan kekerabatan di antara wanita tadi. (Lillahi ... Tsumma Lit-Tarikh hal.
44)
12.
Sebagaimana mereka membolehkan digaulinya seorang wanita oleh sekian orang
lelaki secara bergilir-gilir. Bahkan, di masa Al-'Allamah Al-Alusi ada pasar
mut'ah, yang dipersiapkan padanya para wanita dengan ditemani para penjaganya
(germo). (Lihat Kitab Shobbul Adzab hal. 239)
Ali
bin Abi Talib radhiyallahu 'anhu Menentang Nikah Mut'ah
Para
pembaca, bila kita renungkan dengan teliti hakikat nikah mut'ah ini, maka
tidaklah berbeza dengan amalan / transaksi yang berlaku di tempat-tempat
penempatan. Oleh kerana itu di dalam Shahih Al-Bukhari dan Shahih Muslim
diriwayatkan tentang penentangan Ali bin Abi Talib radhiyallahu 'anhu-yang
ditahbiskan kaum Syi'ah Rafidhah sebagai imam mereka-terhadap nikah mut'ah.
Beliau radhiyallahu 'anhu berkata: "Sesungguhnya Nabi shallallahu' alaihi
wa sallam telah melarang nikah mut'ah dan daging keldai peliharaan pada saat
perang Khaibar." Beliau (Ali radhiyallahu 'anhu) juga mengatakan bahawa
hukum bolehnya nikah mut'ah telah dimansukh atau dihapuskan sebagaimana di
dalam Shahih Al-Bukhari hadis no. 5119.
Wallahu a'lam
Tiada ulasan:
Catat Ulasan