Selasa, 1 Januari 2013



Seindah Perhiasan...

Daripada Abdullah bin Amr r,a, katanya, Rasulullah s.a.w bersabda yang bermaksud: “Dunia merupakan keseronokan yang bersifat sementara dan keseronokan yang paling baik di dunia ialah wanita yang solehah.”(Riwayat Muslim)

Bagi bangsa Yunani, wanita adalah kotoran dan setengah dari wujud syaitan kerana ia harus menanggung dosa moyangnya, Hawa.

Bagi bangsa Romawi, wanita dianggap seperti tawanan yang boleh diperlakukan sesuka hatinya.

Dalam hukum Hamurabi, wanita dipandang tidak lebih sekadar barang mainan seperti kenderaan dan lainnya.


Kaum Yahudi lain pula, mereka memandang wanita sebagai laknat yang wajib dijauhi dan tidak dapat dipercayai untuk menjaga rahsia atau tugas tertentu.
Kaum Nasrani juga memberikan hukum yang cenderung menghina, melecehkan dan membenci kaum wanita.

Di sebuah wilayah Perancis tahun 1281, diadakan persidangan berkisar wanita dengan tema “Wanita, Manusia atau Bukan Manusia” sehingga melahirkan sebuah keputusan ‘wanita adalah manusia yang sengaja diciptakan untuk melayani lelaki’.

Dalam persidangan Macon yang membahas jati diri wanita, apakah wanita hanya sekadar jasad tanpa roh? dan salah satu butir keputusan menyebutkan, ‘semua wanita tidaklah memiliki roh keselamatan dari seksa neraka, kecuali Bonda Maria’.

Dalam undang-undang Inggeris pada tahun 1805, wanita tidak diakui sebagai sebahagian dari warganegara dan tidak memiliki hak peribadi.

Kedudukan wanita dalam masyarakat Arab Jahiliyyah juga tidak lebih baik daripada pandangan bangsa-bangsa lain yang diringkaskan dengan:
  • Wanita dilarang mendapat hak waris
  • Tidak ada batasan jumlah isteri
  • Tidak ada batasan jatuh talak
  • Isteri termasuk harta peninggalan suami
  • Mengubur hidup-hidup anak perempuan
  • Kelahiran bayi perempuan merupakan aib
  • Praktik pernikahan istibdha’
  • Praktik pernikahan syighar


Ketika ajaran Islam muncul, semua belenggu yang merendahkan wanita itu dihancurkan. Kehormatan dan nilai-nilai kemanusiaan wanita pun dikembalikan. Wanita ditempatkan sebagai makhluk meredeka dan mulia.
(Ringkasan mukaddimah kitab Fiqh al-Mar’ah al-Muslimah min al-Kitab wa al-Sunnah karangan Dr. Abdul Qadir Muhammad Mansur)


kisah para wanita yang disebutkan dalam Al-Quran baik ia dinyatakan secara langsung, mahupun tidak langsung .. secara ringkas mereka adalah;

Siti Hawa, wanita pertama yang Allah ciptakan untuk menemani Adam as. Makhluk yang mampu memikul amanah memberikan ketenteraman bagi para suami, melalui perkahwinan.

Siti Sarah, wanita cantik yang pertama kali beriman kepada dakwah Nabi Ibrahim. Keteguhan imannya kepada Allah dan ketaatan pada suaminya di uji ketika ia digoda oleh seorang Raja yangkaya raya untuk berzina, tetapi ia tetap berpegang teguh pada keimanan dan ketaatan pada suaminya.

Siti Hajar, wanita yang cantik yang terkenal kerana keteguhan keiman, ketakwaan dan tawakalnya kepada Allah. Sehingga hal itu di abadikan oleh Allah dalam salah satu dalam syariat haji. Iaitu, sa'i, berlari-lari kecil antara bukti shofa dan marwa.

Asiah, isteri Firaun. Seorang isteri yang solehah dari Raja dan pemerintah yang sangat kejam. Kesolehannya dan keteguhan imannya, membuat ia di tunjuk oleh Allah untuk melindungi Musa kecil dari perintah pembunuhan yang di serukan oleh suaminya sendiri iaitu Firaun kepada semua bayi laki-laki yang lahir pada waktu itu. Dan keimannya kepada Allah sama sekali tidak terjejas, walaupun ia hidup di dalam persekitaran yang musyrik kepada Allah

Ibunda Musa, adalah ibu yang rela berkorban demi keselamatan anaknya, sangat sabar dalam membesarkan anaknya, walaupun ia harus rela melepaskan anaknya untuk di angkat oleh asiyah.

Ratu Balqis, seorang wanita penguasa yang kaya raya yang dapat menakluk kesombongannya dirinya untuk menerima kebenaran yang datang dari Allah melalui Dakwah Nabi Sulaiman as. Dirinya tidak ragu-ragu untuk meninggalkan kekafiran dan mengikuti dakwah Nabi Sulaiman as, untuk menyembah Allah swt dan hidup sesuai dengan syariat yang ditetapkan oleh Allah.

Maryam, adalah satu contoh wanita solehah yang lahir dari keluarga yang soleh, Keluarga yang di abadikan dalam Al Quran melalui surah Ali Imran. Maryam sendiri, di abadikan oleh Allah melalui surat Maryam. Keteguhan dan ketakwaannya kepada Allah dalam menjalani kehidupan membuat dirinya dijadikan contoh oleh Allah untuk kaum wanita pada umumnya.

 'Aisyah, adalah isteri Rasulullah saw yang dengan kesabarannya dan keteguhannya bertawakal kepada Allah dalam menghadapi fitnah dan ujian yang sempat melanda rumah tangga yang disebarkan oleh kaum munafiq pada waktu itu. Keteguhannya dan kesabarannya diabadikan oleh Allah yang boleh kita dapati dalam surat Annur ayat 11 -14, yang sekaligus membebaskan 'Aisyah dari tuduhan yang tidak benar terhadap dirinya.

Al Quran juga mengabadikan kaum wanita yang ingkar, agar apa yang mereka lakukan dapat dijadikan pengajaran bagi kaum sesudahnya, mereka adalah;

Isteri Nabi Nuh, Isteri Nabi Lut, adalah wanita-wanita derhaka. Walaupun mereka adalah isteri para Nabi, tetapi, mereka mengambil pilihan untuk mendurhakai Allah dan para suami mereka.

Demikian pula dengan Zulaikha Isteri Firaun, yang cuba membuat fitnah yang besar terhadap nabi yusuf. Kisah yang sarat dengan hikmah tentang pengendalian diri dari hawa nafsu, menjauhi zina, dan hal lain yang boleh membawa keburukan jika kaum wanita terjerat di dalamnya.                          


       Wanita-DeHeart:


Sebenarnya keindahan bukan semata-mata dilihat dari segi lahiriah dan zahir semata-mata  tetapi lebih daripada itu memerlukan keindahan dalaman yang mewakili hati dan akhlak serta budi yang luhur apatah lagi dipasakkan dengan keimanan sejati. Inilah yang hakiki patut didambakan oleh kita semua kerana ia sudah pasti menatijahkan kebahagiaan hidup di dunia seterusnya berlangsungan hingga ke akhirat.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan